måndag 28 augusti 2017

Känsligt att skoja om mångfald

Ja. Jag skriver inlägg om bristen på mångfald i medier särskilt hos publik service som har mångfald skrivet i uppdraget. Jag skriver det skämtsamt eftersom ibland orkar jag inte längre. 

Jag skrivit artiklar, debatterat, kommenterar det i nyheter,avhandlingar, kurslitteratur, ... och jag fortsätter det nu när jag själv jobbar på Publik Service också. 

Jag förstått att set är känsligt och kan upplevas illojal men jag kan inte annat. 

Helt enkelt för att problemet är  långt ifrån löst och det löses inte med smådutt här och där. 

När jag kritiserar SVT eller SR eller DN för bristen på etnisk mångfald betyder inte det jag underkänner de som jobbar där. När jag pratar om vita redaktioner är det ingen underkännande av deras personliga kompetenser. 

Det handlar inte om individer. Utan om struktur. Det handlar om de kompetenser och erfarenhet som inte finns där. Det handlar om icke-vita som inte är där. Det handlar inte för mig främst om representativitet och demokrati utan om journalistisk kvalité och legitimitet. 

Och jag tycker att vi ska kunna fortsätta prata om det, bråka om det och skoja om det så länge problemet finns. 

 Jag tänker fortsätta göra det i alla fall. Oavsett var jag själv i strukturen befinner jag mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar