onsdag 30 april 2014

Jag bor i svenskt utomnordiskt hushåll påstår Stockholms stad.

Läser rapport om ekonomiskt bistånd 2014.
Där läser jag bland annat om en utomnordiskt hushåll.
Smakar på ordet. Tänker att det nog är mitt hushåll de pratar om. Två vuxna födda utomlands, ett barn född i Sverige.
Sen läser jag definitionerna:
Svenskt hushåll = Samtliga är födda i Sverige/ medborgarskap svensk. 
Jaha. Då är det ett svenskt hushåll då jag har. Alla har vi ju svenskt medborgarskap.
Och Sverige ligger i norden så vårt hushåll måste räknas nordiskt.

Läser vidare:
Utomnordiskt hushåll  = Minst en av de vuxna är född utom norden/ har utomnordiskt medborgarskap.
Nehej. Jag är född i Iran. Då är vi ett utomeuropeiskt hushåll.... som ligger i Sverige.... norden alltså och är svenskt....fast utomnordiskt på samma gång?!
Rätta mig om jag fattat fel. 

PS. Förvirrad men inte besviken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar