söndag 6 april 2014

Iran. En unga hemlös kvinnas försvarstal. Dömd för att dödat sin bebis. Avrättad.

Iran. 

"Vid femtonårs åldern flydde jag hemifrån. Jag blev på det grymmaste sättet utnyttjad av män som varje gång kastade bort mig efteråt som en smutsig trasa. 

....

Herr domare!

Ver ni vad det innebär att mitt i vintern sova ute och känna kylan ända in i märgen? 

....

Jag sökte hjälp men efter en kort period kastades jag ut i hemlösheten i gatan. 

Hela mig var fylld av hat. Upplevde aldrig minsta vänlighet från någon. Alla bara utnyttjade mig och ja, jag dödade min nyfödda bebis. 

Jag ville se hur en kropp blir livlös. Jag ville hitta modet att döda för att kunna hämnas. "


Ovan var det det en ung kvinnas försvar i rättssalen innan han dömdes till döden för att hon dödat sitt nyfödda barn. 

Soheila flydde hemifrån när hon var femton, levde hemlös i flera år och utnyttjades sexuellt. Hon sökte flera gånger hjälp men nekades. När hon blev med barn (fader okänd) och sedan tog hon livet av sin nyfödda bebis. 

Hon dömdes till döden och hängdes. 

Hennes enda chans för att få nåd var att den döde bebisens pappa skulle förlåta henne. 

Det finns tusentals som Soheila i Iran.  Hennes död blev startskottet för ett civilt insats för hemlösa kvinnor i Iran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar