tisdag 4 oktober 2016

Ohederligt att inte låtsas om hedersrelaterat våld

Jag hamnade igår igen i en diskussionen om huruvida(!) hedersrelaterat våld finns eller inte. Eller rättare sagt fastslog han jag samtalade med VERSALER att det hela är bara påhitt, att det bara är en politisk rasistisk konstruktion. Det finns inte, inte här i Sverige eller någon annanstans i världen egentligen skrev han. 

Jag läst det förut tänkte jag;  "tankefiguren"  hedersrelaterat våld.  

Sen finns den andra hållningen. Den som gör det hedersrelaterade våldet till något helt väsensskild från övriga patriarkala våldet mot kvinnor, något som enbart kan förklaras med kultur eller religion, förstås alltid med andras kultur och religion. 

Jag tycker att det är dumt och ohederligt att förneka att hedersrelaterat våld finns men det är också farligt för de som gör det sviker samtidigt dem som drabbas av våldet. 
Den andra hållningen; att förneka att hedersvåld är i grunden en form av det strukturella patriarkala våldet med sina egna speciell mekanismer och inget väsensskild är att förminska problemet och ge frikort till patriarkatet. 

Patriarkalt våld, mäns våld; det fysiska och psykologiska tar dig olika uttryck och har olika mekanismer i olika sammanhang och miljöer. Det vore konstigt annars. Grunden samma. Uttrycken, tecknen och mekanismer skiftar. 
För de tjejer som drabbas av våldet är det egentligen egalt va det kallas. 
Men vi måste kalla det nåt, kartlägga och förstå mekanismerna, studera det för att kunna göra nåt åt saken. 
Och det finns väldigt speciella mekanismer när det gäller hedersrelaterat våld. 
Det vet alla som i sin vardag eller jobb mött det. 
Det har jag gjort.

Jag skriver det här för jag tycker att det är viktigt att kunna se problemet för vad det är för att kunna göra nåt åt det. 
Jag vet många som gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar