måndag 27 maj 2013

Polisen:Vårt främsta vapen och verktyg för att förhindra våld trots allt är ordet

Civilsamhället, nattvandrarna, föreningsfolk, fältare, engagerade unga,... fick ett tackbrev av polisen i Skärholmen:
"Tack!!
Igår berättade en kollega till mig om en händelse i västra Stockholm där en ambulans med två sjukvårdare blev utsatta för stenkastning. Ambulanssjukvårdarna tvingades vända om och avvakta tills min kollega och hans grupp kunde säkerställa deras säkerhet.
Ambulanssjukvårdarna var på plats med anledning av en liten pojke som hade andnöd.
De händelser som äger rum i Stockholm just nu drabbar alla på ett eller annat sätt. Vissa känner att de är otrygga, andra får sin egendom förstörd.
Från vår organisation vill vi rikta vårt varmaste tack till er som finns där ute. Jag vet att ni dagligen arbetar förebyggande och uppsökande i stadsdelen men att ni sällan får den uppskattning ni förtjänar. Det är nästan som att man tar er för givet. Den kunskap ni besitter är ovärderlig och ingenting man kan tillskansa sig genom en kurs på universitetet eller en intern utbildning. Tänk på det en stund – det är du och dina egenskaper som gör dig till proffs på det du gör, oavsett om du är nattvandrare, fältassistent, socialsekreterare, pedagog eller fritidsledare! Tänk på att din övertygelse om att ha det lugnt och tryggt i din omgivning inspirerar andra till förändring och bidrar till ökad trygghet.
Dessa händelser har skapat ett nytt epitet för er som värnar om era medmänniskor. Man talar numera om ”goda krafter” officiellt och beskrivningen finns bl a med i Polisens insatsplan där man konstaterar att de goda krafterna är orsaken till att våldet och den sociala oron inte sprider sig.
Jag skriver det här samtidigt som mina kollegor drar på sig sina skyddskläder och hämtar ut sina vapen från vapenrummet. Jag påminner mig själv om att vårt främsta vapen och verktyg för att förhindra våld trots allt är ordet.
Tack för all er hjälp! Vi är stolta och glada över att ha er i vår närhet!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar