söndag 24 juni 2018

Bär vi alla ansvar för rasismen?

Jag skrev att Sverige borde skämmas över rasismen som haglat över Durmaz sen igår kväll. Jag skrev att jag skäms för det. 
Sen fick jag frågor om vilka som är Sverige, vilka borde skämmas, om jag anser mig själv vara en del av Sverige, .... Sen trots att jag inte skrev något om ansvar så kom den frågan: har vi något ansvar för attackerna mot Durmaz.
Jag försökte förklara hur jag tänker. Det kanske blir lättare om jag förklarar så här:
Afghanerna i Iran utsätts för strukturell rasism både av vanliga iraniern på gatan och av staten. Jag har personligen inte utsatt någon med afghansk påbrå för rasism i Iran. Men jag skäms för det ändå. För jag är en del av samhället som det här pågår i och tycker att jag just som en del av samhället har ett ansvar för det. 
Jag skäms och har ansvar tycker jag för att det dör unga män på våra gator i skjutningar. 
Jag skäms och har ansvar för att jag såg en 10-12 åring sälja droger i mitt centrum.  
...
Jag skäms och har ansvar för att Durmaz utsätts för rasism. 
Ansvaret ligger i att jag måste orka agera!
Kollektivt ansvar? Ja det tycker jag. Få inte panik. Det handlar inte om juridiskt ansvar.  Inga massrättegångar! . 
Det handlar om att tillsammans (kollektivt) agera.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar