torsdag 17 januari 2013

Trött på UG-debatten? Jag med.

Måste ändå förklara mig för de som undrar.
"JJ hade en tes att RB överdriver och han bevisade det. Vad bråkar du med honom för? "


Hans tes var: det där med hungriga frusna barn som RB säger, stämmer det? Jag ska ta reda på om de verkligen finns. In i bilen till Malmö ut på torget: har du sett frusna barn? Känner du några fattiga? I efterhand kallar han det gestaltning. Jag kallar det dumhet.
Han gör flera fel. Bl.a.
1. Han tror att hans egen personliga pondus räcker för att på några timmar/ngn dag hitta fattiga som vill ställa upp och berätta om sin fattigdom. Så funkar det inte.
2. han har två researcher till sitt förfogande men ändå struntar han i att intervjua forskarna om deras rapport. "Vadå forskning. Jag klampar in i ett fattigt bostadsområde och frågar om det finns barn utan skor
3. Han förenklar och fördummar debatten om fattigdom genom att reducera det till frusna och hungriga barn. Alla som har en fot i verkligheten vet det, oavsett RBs kampanj, att fattigdom ser väldigt olika ut. Frusna hungriga barn finns. Jag önskade att fattigdom handlade bara om mat och kläder för då skulle man lösa problemet med att ge dem just mat och kläder. Svårare och djupare än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar